KERS

Een slecht onderhouden landgoed aan de Amstel met een gigantische kersenboomgaard. Vijf jaar geleden is de eigenaresse van dit landgoed, Lucretia Banning Cocq, weggevlucht na een verschrikkelijke gebeurtenis. In KERS keert ze gedesillusioneerd en berooid terug. Haar financiële positie is zo beroerd dat een veiling van het landgoed dreigt. Maar niemand wil die waarheid onder ogen zien. Doof voor de adviezen van de zoon van een voormalige werknemer wordt er een feest gegeven en vloeit de drank overvloedig. Je kunt het lot ook tarten. Dat loopt zelden goed af. Als het geronk en geraas van kettingzagen klinkt, is een definitief afscheid nabij.

Een voorstelling over de spilzucht en gekmakende besluiteloosheid van een vermogende familie, het verlangen om gered te worden en de halsstarrige onwil om het heft in eigen hand te nemen. In een duistere omgeving van weemoed, verwaarlozing, onbeantwoorde liefde en angstaanjagende geluiden.

Na recente bewerkingen van LEER (naar King Lear van Shakespeare) en Engelen van Amsterdam (naar Angels in America van Tony Kushner) bewerkte schrijver en regisseur Ewout Eggink voor Toneelgroep Venster met gevaarlijk plezier De Kersentuin van Tsjechov tot KERS.

Bewerking en regie: Ewout Eggink

Spel: Debby Bruin, Veerle Coupé, Hans Everaerts, Hilde Gründemann, Lotte Henrichs, Mieke Mertens, Sjoerd van der Niet, Arjan Roos, Lucas Smulders en Harold van Voornveld

Beeldmerk: Monique Wijbrands

Lichtontwerp: Quincy Hélant Muller

Foto’s: Paulina Szafranska

Locatie: Amsterdams Theaterhuis

Voorstellingen: 18, 19 en 20 maart 2016