Recensie Romeo & Julia

Romeo & Julia is Voorstelling van de Maand van het Amsterdamse amateurtoneel. In dat kader recenseerden Coen van Heycop ten Ham en Andrea de Leeuw (Theatergroep Los Zand) het stuk: ‘Hoe aangenaam verrast waren wij door deze voorstelling.

Het komt maar zelden voor dat amateurs de professionals overtreffen. Enigszins ontgoocheld door de versie van Toneelgroep Oostpool (echt waar, alle loftuitingen ten spijt), togen wij anderhalve maand later weer naar Romeo & Julia, deze keer de versie van Toneelgroep Venster. Hoe aangenaam verrast waren wij door deze voorstelling.

Zodra Romeo Montobash en Julia Claystraw verliefd op elkaar worden, breekt de hel los

Ewout Eggink heeft het beroemde verhaal van de twee gedoemde geliefden verplaatst naar de modewereld anno nu. Erg flitsend maar tegelijk ingetogen wordt het verhaal verteld. De modehuizen/families Montobash en Claystraw besluiten in plaats van elkaar te concurreren, te gaan samenwerken. Maar zodra Romeo Montobash en Julia Claystraw verliefd op elkaar worden, breekt de hel los.

De tribune bestaat uit drie delen die rond een catwalk zijn opgebouwd. We worden verwelkomd door een blitse presentator, waarna een modeshow begint. De choreografie is mooi en boeiend opgezet. Venster is een samenwerking aangegaan met drie aanstormende modeontwerpers. De extravagante kleding geeft de voorstelling cachet en hier en daar een psychedelisch effect. Veel namen van personages zijn verwijzingen naar de modewereld. Zo is Romeo de zoon van de twee vaders Viktor en Rolf en Julia de dochter van Karl Claystraw die verdacht veel op naamgenoot Lagerfeld lijkt. Een leuke vondst zijn de rivaliserende mannequins.

Met wat humor aan het begin, slaat de voorstelling langzaam om naar tragiek

De voorstelling wordt begeleid door stemmige muziek. De teksten zijn sterk. Met wat humor aan het begin (“life isn’t perfect but your outfit can be”), slaat de voorstelling langzaam om naar tragiek. Het acteerspel is goed. Een compliment voor de hele cast, maar wij lichten er drie uit die wat ons betreft net iets extra’s gaven. Sjoerd van der Niet is een innemende Romeo. Stralend en verliefd en wanhopig dartelt hij over het podium. Hans Everaerts speelt een prachtrol als Gilles (broeder Lorenzo) en Lucas Smulders schittert als de vader van Julia. Wat een podiumpresence heeft die man!

Hoewel staande ovaties de laatste jaren meer regel dan uitzondering zijn geworden, vonden wij dit bij deze voorstelling terecht.

Coen van Heycop ten Ham en Andrea de Leeuw (Theatergroep Los Zand), 8 april 2018